K novele zákona č. 76/2008 Sb., účinného od 15.3. 2008
Dosavadní právní stav
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen "zákon o veřejných zakázkách”), účinný od 1.července 2006, obsahuje komplexní úpravu veřejného zadávání v České republice a zároveň provádí transpozici evropských zadávacích směrnic – směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb.
Prováděcí předpisy
K zákonu o veřejných zakázkách bylo vydáno 6 prováděcích právních předpisů:
0pt">vyhláška č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách,
Zákon o veřejných zakázkách byl novelizován zákonem č. 110/2007 Sb., o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy, souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky a o změně některých zákonů.
Současná novelizace
Současnou platnou právní úpravu je třeba s ohledem na další vývoj ve stanovování finančních limitů ze strany Evropské unie upravit tak, aby nebyla ohrožena včasná transpozice těchto limitů do českého právního řádu.
Proto úprava zákona o veřejných zakázkách, která spočívá ve vyjmutí konkrétních finančních limitů ze zákona a ponechání jejich stanovení na úrovni nařízení vlády, umožní pružně a včas reagovat na vyhlášení jejich změn ze strany Evropské unie, které se předpokládají každé dva roky.
Současně je třeba oprava těch ustanovení, jež by mohla být vykládána v rozporu s právem Evropských společenství, a která by mohla být předmětem řízení podle čl. 226 Smlouvy o Evropských společenstvích.
V souvislosti s touto nutnou úpravou zákona o veřejných zakázkách jsou stanoveny i některé drobné legislativně-technické změny, které by měly přispět k odstranění některých chyb a nejasností, které se projevily v praxi při aplikaci zákona o veřejných zakázkách.
Odůvodnění hlavních principů stanovené právní úpravy
Novel zákona, kterým se mění zákon o veřejných zakázkách, je předkládán pouze jako tzv. technická novela, a to z následujících důvodů:
Důležité změny zákona č. 137/2006 Sb., v platném znění vlivem novely, zákona č. 76/2008 Sb. se promítají takto:
Změna v ustanovení § 12 zákona
Ustanovení § 12 v novém znění obsahuje odkaz na prováděcí právní předpis, kterým se stanoví finanční limity pro nadlimitní veřejné zakázky, platné pro jednotlivé kategorie zadavatelů a druhy veřejných zakázek. K provedení tohoto ustanovení bude vydáno nařízení vlády, které nahradí stávající nařízení vlády č. 304/2006 Sb., o přepočtu finančních částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu a o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou – Ministerstvem obrany, na které se vztahuje finanční limit stanovený v zákoně o veřejných zakázkách. Nové nařízení tak bude provádět § 12 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách jak ve vztahu k výši finančních limitů, tak ve vztahu k seznamu zboží pro Ministerstvo obrany a k výši zvláštního finančního limitu platného pro toto zboží; dále bude provádět § 98 odst. 5 zákona ve vztahu k přepočtu finančních částek, které jsou v zákoně o veřejných zakázkách stanoveny v eurech.
Finanční limit pro veřejné zakázky malého rozsahu (2 mil. Kč pro veřejné zakázky na služby a na dodávky a 6 mil. Kč pro veřejné zakázky na stavební práce) je stanoven fixně a pouze na národní úrovni, proto je výše těchto limitů v zákoně ponechána.
V souvislosti s novým zněním ustanovení § 12, které se již neodvolává na referenční čísla CPC, se zrušuje rovněž poznámka pod čarou č. 11. Na referenční čísla CPC se odvolává stanovené nařízení vlády, a proto bude mít ve své poznámce pod čarou č. 2, která se váže k jeho ustanovení § 2, text shodný se zrušovanou poznámkou pod čarou č. 11.
Změna v ustanovení § 63 odst. 7 zákona
Ustanovení § 63 odst. 7 se uvádí do souladu s evropskou legislativou. Dosavadní znění § 63 odst. 7 je formulováno tak, že sektorovým zadavatelům umožňuje používání údajů, týkajících se ekonomické, finanční nebo technické způsobilosti ke stanovení hodnotících kritérií, pokud převažujícím předmětem veřejné zakázky je poskytování finančních, poradenských či konzultačních služeb. Toto znění je v přímém rozporu se směrnicí 2004/17/ES, která zakazuje směšování kvalifikačních předpokladů a hodnotících kritérií i pro sektorové zadavatele (viz rovněž rozsudky Evropského soudního dvora C-31/87 a C-315/01). České republice byla kvůli tomuto ustanovení dne 2. července 2007 Evropskou komisí zaslána výzva podle čl. 226 Smlouvy o ES k podání vysvětlení. Dochází proto ke zrušení problematické části uvedeného ustanovení.
Změna v ustanovení § 102 odst. 1 zákona
Odkaz uvedený v § 102 odst. 1 zákona se uvádí do souladu s novou úpravou. Neodkazuje tak již na finanční limity uvedené v § 12 odst. 3 zákona, ale na finanční limity stanovené prováděcím právním předpisem podle § 12 odst. 1 pro veřejné zakázky na služby.
Změna v ustanovení § 147 odst. 5 zákona
Opravuje se chybná formulace ustanovení § 147 odst. 5 zákona. Toto ustanovení stanoví podmínky pro zkrácení lhůt v zadávacím řízení v souvislosti se způsobem uveřejnění oznámení zadávacího řízení. Dosavadní nepřesná formulace ustanovení se opravuje tak, aby pro veřejné i sektorové zadavatele platily stejné podmínky pro zkrácení lhůt dle § 39 odst. 2 písm. a) bod 2; resp. § 41 odst. 2 písm. b), tj. aby oběma kategoriím zadavatelů bylo umožněno v tomto případě odeslat oznámení nejen faxem, ale i elektronickými prostředky.
Změna v ustanovení § 159 odst. 1 zákona
Ustanovení § 159 odst. 1 se mění v souvislosti se změnou §
Změna v přechodném ustanovení zákona
Přechodné ustanovení umožňuje dokončit všechna řízení zahájená před účinností tohoto zákona podle dosavadního znění zákona o veřejných zakázkách tak, aby byl zachován jednotný právní režim již započatých zadávacích řízení.
Dnem účinnosti tohoto zákona je třeba zahajovat nová zadávací řízení výhradně v režimu tohoto zákona (i když se jedná například o jednací řízení bez uveřejnění, v němž je rozšiřováno původní plnění dodavatele, které je realizováno na základě zadávacího řízení dle dosavadního znění zákona o veřejných zakázkách).