Hodnocení rizik
Každá organizace čelí řadě různých vnějších a vnitřních rizik, která musejí být hodnocena na základě požadavků platných právních předpisů a jak je vyžadováno Směrnicemi EU. Povinnost vedoucích zaměstnanců organizace řídit rizika (vyhledávat, analyzovat, hodnotit a přijímat účinná opatření k jejich minimalizaci) ukládá zákon č.: 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě v platném znění a o změně některých zákonů, Metodické příručky Ministerstva financí pro výkon řídící kontroly a Nařízení komise (ES) č.: 438/2001, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č.: 1260/1999. V Organizaci je hodnocení rizik zajištěno samostatným VNA.
Kontrolní činnost
Kontrolní činností se rozumějí postupy, které umožňují zabezpečit splnění řídících pokynů. Pomáhají zajistit, že se používají potřebné prostředky pro minimalizaci rizik spojených s dosahováním cílů Organizace. Kontrolní činnosti probíhají v celé Organizaci, na všech úrovních a ve všech funkcích na základě ročních plánů kontrol. Výsledky kontrol slouží vedoucím zaměstnancům Organizace ke zvyšování efektivnosti řízení a k odstraňování nedostatků.
Vnitřní kontroly zajišťují vedoucí zaměstnanci Organizace v oblasti jejich řídící působnosti a jsou povinni zpracovat roční plány kontrol v jimi řízených útvarech nejpozději do 15. 1. běžného roku. Do plánů kontrol se zařazují akce na základě analyzovaných rizik a dalších potřeb vyplývajících z činností řízených útvarů.
Kontrolu provádějí nejméně dva zaměstnanci.
O provedené kontrole se pořizuje protokol, který obsahuje označení kontrolní osoby a zaměstnanců na kontrole zúčastněných, označení kontrolované osoby, předmět kontroly, kontrolní zjištění s uvedením nedostatků a označení porušovaných předpisů a označení dokladů a ostatních materiálů o které se kontrolní zjištění opírá. Součástí protokolu musí být i návrh na opatření, pokud jeho nutnost z výsledků kontroly vyplývá. Protokol podepisuje kontrolovaný zaměstnanec a v případě navržení nápravných opatření vedoucí zaměstnanec příslušného útvaru. Povinností kontrolní osoby provádějící kontrolu je seznámit kontrolovanou osobu s obsahem protokolu a předat jí stejnopis. Seznámení s protokolem a jeho převzetí potvrzuje kontrolovaná osoba podpisem protokolu. Odmítne-li se kontrolovaná osoba s protokolem seznámit a potvrdit převzetí, vyznačí se tyto skutečnosti v protokolu. Proti jeho obsahu může kontrolovaná osoba podat písemné a zdůvodněné námitky ve lhůtě 10ti pracovních dnů ode dne převzetí, nebo odmítnutí převzetí protokolu, u nadřízeného zaměstnance provádějícího kontrolu. Lhůta začíná běžet od následujícího dne po datu seznámení s protokolem. Nadřízený o námitkách rozhodne nejpozději do 10ti pracovních dnů po jejich obdržení.