Kapitola 5. - Zásady a zajistění FK

15. prosinec 2007 | 17.28 |
blog › 
› 
Kapitola 5. - Zásady a zajistění FK

Základní zásady a cíle finanční kontroly

Ustanovení § 4 zákona stanoví hlavní cíle finanční kontroly, jimiž je prověřování dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány, zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobených zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností, včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich průkazném účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti orgánů veřejné správy v souladu se stanovenými úkoly, hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy.

Základními cíli finanční kontroly, které jsou uvedeny v ustanovení § 4 zákona se současně zachovávají obecné cíle finanční kontroly uplatňované v Evropské unii. Ty vycházejí zezásad, které jsou obsaženy ve směrnici Mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí (INTOSAI) z roku 1992[1].

Podle doporučení uvedené směrnice zákon obecné cíle přejímá jako základní zaměření finančních kontrol pro prověřování a posuzování výkonu veřejné správy[2].

Konkrétní cíle pro výkon finančních kontrol stanoví však stanoví vedoucí orgánů veřejné správy v rámci systému vnitřního řízení a kontroly.

Cílem finanční kontroly může být sledování, zda je operace v souladu s právními předpisy, zda je operace v souladu se stanovenými cíli a záměry obce/kraje/organizace, zda jsou dodržena kritéria hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti operací, zda je zajištěno plnění povinností při hospodaření s veřejnými prostředky, zda je zajištěna ochrana veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem a jiným nedostatkům, zda je zajištěna správnost, úplnost a průkaznost účetních informací a soulad se získanými informacemi v průběhu kontroly, zda je zajištěno včasné a přesné provádění zápisů a evidence uskutečněných operacích.

Zákon pojímá zásady pro hodnocení výkonnosti veřejné správy v souladu s Evropskými standardy, tj. v souladu s analýzou tzv. "3 E" – hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy.

Kritéria pro jejich uplatnění a hodnocení jsou obsažena v evropských směrnicích pro implementaci těchto standardů.

V ustanovení § 4 odst. 1 písm. a) zákona je uvedenaobecná zásada zákonnosti při hospodaření s veřejnými prostředky.

V ustanovení § 4 písm. b) zákona je vyzdvižena ochrana veřejných prostředků. Obsahem ustanovení § 4 písm. c) zákonaje zpravodajská povinnost ve vztahu k vedoucímu orgánu veřejné správy.

V ustanovení § 4 odst. 2 zákona- je upravenpřípad, kdy nejsou stanovena kritéria pro hodnocení hledisek uvedených v ustanovení § 4 odst. 1 písm. d) - absence kritérií hospodárného, efektivního a účelného výkonu veřejné správy.

Tiskovou chybou je v zákoně uvedeno písm. a) místo písm. d), v tomto ustanovení se nejedná o absenci právních předpisů, technických nebo jiných norem.

Zákon proto určuje vedoucího orgánu veřejné správy, který je povinen předem tato kritéria stanovit, a to na základě objektivně zjištěných skutečností.

2.4. Organizační zajištění finanční kontroly

Ustanovení § 5 zákona je základním ustanovením o zakotvení odpovědnosti vedoucího orgánu veřejné správy. Podle tohoto ustanovení je vedoucí orgánu veřejné správy odpovědný za organizování finanční kontroly, řízení finanční kontroly a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly.

Přímo v obecně závazném právním předpisu je stanovena povinnost vedoucího orgánu veřejné správy vycházet z mezinárodně uznávaných standardů (například Standardy pro profesionální praxi interního auditu, Evropské směrnice pro implementaci auditních standardů INTOSAI).

Zákon zde demonstrativním způsobem uvádí povinnosti vedoucích orgánů veřejné správy při zavádění a řízení finanční kontroly. Podle ustanovení zákona je povinností vedoucích orgánů veřejné správy rozvrhnout a zavést takový systém finanční kontroly, který poskytne přiměřenou míru ujištění o tom, že budou plněny schválené záměry a cíle orgánu veřejné správy.

Zákonem stanovené "přiměřené ujištění" je třeba chápat s ohledem na přijatelnou úroveň rizika a s ohledem na skutečnost, že náklady na kontrolu by neměly převýšit její přínos.

Povinnost personálně zajistit výkon finanční kontroly spočívá v tom, že zaměstnanci, kteří vykonávají finanční kontrolu musejí splňovat tři zákonem dané požadavky, kterými jsou: kvalifikační předpoklady, bezúhonnost a nesmí u nich hrozit střetu zájmů.

Kvalifikační požadavky jsou stanoveny zvláštními právními předpisy (např. zákon o mzdě, o platu, připravovaný Katalog správních činností).

Kritéria bezúhonnosti obsahuje přímo zákon o finanční kontrole.

Požadavek, aby finanční kontrolu vykonávali zaměstnanci, u nichž nehrozí střet zájmů, je splněn, pokud vyhovuje podmínkám uvedeným v zákoníku práce (§ 73 - povinnost zdržet se jednání, které by vedlo ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními).

Další povinností vedoucích orgánů veřejné správy je zajistit neovlivňování zaměstnanců vykonávajících finanční kontrolu tak, aby byl zajištěn nezávislý a objektivní výkon finanční kontroly. V případě, že je vydán pokyn, který by ohrozil nebo znemožnil objektivní výkon finanční kontroly, nesmí se jím zaměstnanec vykonávající kontrolu řídit. V tomto případě jde o rozšíření povinnosti vyplývající z ustanovení § 73 odst. 1 zákoníku práce (zaměstnanci jsou povinni plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními předpisy a dodržovat zásady spolupráce s ostatními zaměstnanci).

Povinnost stanovit konkrétní cíle finanční kontroly, které by měly být s ohledem na podmínky a prostředí organizace vhodné, srozumitelné, přiměřené a zakomponované do hlavních cílů orgánu veřejné správy. Požadované konkrétní kontrolní cíle by měly být stanoveny s ohledem na povahu vykonávaných operací orgánu veřejné správy a z nich vyplývajících rizik.

Zákon stanoví další povinnost, kterou je zajištění realizace výsledků finanční kontroly. Kromě povinnosti přijímat konkrétní opatření je zde i uvedena povinnost vyvozovat z výsledků kontrol systémová opatření ovlivňující celý systém finančního řízení a kontroly orgánu veřejné správy.

Tato povinnost je dále rozvedena v ustanoveních § 18, 19 a 28 odst. 3 zákona.

Schéma – Vnitřní kontrolní systém příspěvkových organizací – viz. Příloha č. 1



[1]INTOSAI = International Organization of Supreme Audit Institutions (Mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí). http://www.intosai.org

[2]Nejvyšší kontrolní instituce téměř všech členských zemí OSN se od roku 1953 sdružují vesvětové organizaci International Organization of Supreme Audit Institutions (INTOSAI). V současné době INTOSAI sdružuje na dvě stě nejvyšších kontrolních institucí, z toho zhruba padesát z Evropy. Jejich názvy, postavení, způsob organizace a působnost se částečně liší v návaznosti na struktuře právního systému daného státu a historický vývoj jeho kontrolních institucí. (pozn. autora)

Zpět na hlavní stranu blogu

Moderované komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář