Obsah oznámení o výběru nejvhodnější nabídky
V oznámení o výběru nejvhodnější nabídky uvede zadavatel:
·identifikační údaje uchazečů, jejichž nabídka byla hodnocena,
·výsledek hodnocení nabídek, z něhož bude zřejmé pořadí nabídek,
·odůvodnění výběru nejvhodnější nabídky, pokud veřejný zadavatel vybral jako nejvhodnější nabídku jiného uchazeče, než jak odpovídá doporučení hodnotící komise; v takovém případě veřejný zadavatel rovněž uvede, jaké údaje z nabídky byly veřejným zadavatelem hodnoceny jinak než hodnotící komisí a jak byly nabídky veřejným zadavatelem hodnoceny v rámci jednotlivých hodnotících kritérií, a
·počet a pořadí nabídek, které byly hodnoceny v jednacím řízení s uveřejněním na základě jednání o nabídkách, a rovněž jaké údaje z nabídky byly hodnoceny zadavatelem na základě jednání jinak a jak byly nabídky hodnoceny v rámci jednotlivých hodnotících kritérií.
Doručení dokumentů
Rozhodne-li zadavatel o výběru nejvhodnější nabídky a je-li schopen oznámení o tomto rozhodnutí doručit uchazečům do pěti pracovních dnů od ukončení posledního jednání (což je lhůta pro doručení protokolu o konečném výsledku hodnocení), doručí současně s oznámením o výběru nejvhodnější nabídky uchazeči, který se umístil na základě konečného výsledku hodnocení první v pořadí,
·kopie všech protokolů z jednání o nabídce tohoto uchazeče (vybraný uchazeč)
·protokol o konečném výsledku hodnocení z posledního jednání.
Zadavatel je povinen doručit protokol o konečném výsledku hodnocení vždy do 5 dnů po
ukončení jednání; toto pravidlo platí i po ukončení posledního jednání.
Současně je třeba doporučit, aby z důvodu možného podání námitek neúspěšnými uchazeči
zadavatel vždy využil zákonné možnosti a dohodl se s uchazečem, který se na základě jednání o nabídkách umístil první v pořadí, na delší než sedmidenní lhůtě pro předložení upraveného
návrhu smlouvy, a to tak, aby lhůta pro předložení upraveného návrhu smlouvy končila až po
uplynutí lhůty pro podání námitek proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky (v závislosti na flexibilitě rozhodování zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky je třeba zvolit lhůtu v délce cca 20 – 30 dnů; lhůtu lze vázat i na doručení rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky).
Uzavírání smlouvy v jednacím řízení s uveřejněním
Pro uzavírání smlouvy platí oproti jiným zadávacím řízením v jednacím řízení s uveřejněním
zvláštní právní úprava, pokud na základě jednání o nabídkách došlo ke změně podmínek v návrhu smlouvy uchazeče.
Uchazeč, jenž se podle výsledků jednání o nabídkách umístil první v pořadí, doručí zadavateli do 7 dnů po doručení protokolu o konečném výsledku hodnocení upravený návrh smlouvy, pokud se nedohodne se zadavatelem na jiné lhůtě (viz výše). Upravený návrh smlouvy musí odpovídat výsledkům jednání o nabídce tohoto uchazeče a musí zahrnovat kromě údajů, které již byly obsaženy v původní nabídce a nebyly dotčeny výsledky jednání, veškerá ujednání vyplývající z protokolů z jednání týkajících se tohoto uchazeče. Upravený návrh smlouvy nahrazuje původní návrh smlouvy obsažený v nabídce. Zadavatel může požadovat, aby k upravenému návrhu smlouvy byly v odůvodněných případech předloženy i další dokumenty.
Zadavatel je povinen odmítnout upravený návrh smlouvy, pokud neodpovídá výsledkům jednání o nabídce a neobsahuje ujednání uvedená v protokolech z jednání nebo obsahuje jiné údaje, než byly obsaženy v původní nabídce uchazeče, které nebyly dotčeny jednáním o jeho nabídce. V takovém případě stanoví zadavatel přiměřenou lhůtu k úpravě či doplnění návrhu smlouvy.
Nepředloží-li vybraný uchazeč upravený návrh smlouvy ve lhůtě 7 dnů nebo v zadavatelem
stanovené přiměřené lhůtě podle předchozího odstavce, popřípadě neupraví-li či nedoplní-li
upravený návrh smlouvy, může zadavatel vyzvat k předložení upraveného návrhu smlouvy
uchazeče umístěného podle výsledků jednání o nabídkách postupně na druhém, a v případě
obdobné situace i u uchazeče na druhém místě, uchazeče umístěného na třetím místě.
V případě uzavírání rámcové smlouvy s více uchazeči předkládá upravený návrh smlouvy
zadavatel, nikoliv uchazeč.
Seznam dokumentů, které musí zadavatel vypracovat
Oznámení o výběru nejvhodnější nabídky
Oznámení o odmítnutí upraveného návrhu smlouvy
Výzva k uzavření smlouvy
Výzva k předložení upraveného návrhu smlouvy uchazeče umístěného na .... místě
Oznámení uvolnění jistoty (bankovní záruky)
Oznámení uvolnění jistoty (složené peněžní částky)
ÚKONYZADAVATELE PO UZAVŘENÍ SMLOUVY
Právní úprava postupu zadavatele po uzavření smlouvy je stejná jako postup zadavatele
v otevřeném řízení.
V písemné zprávě musí zadavatel uvést důvod použití jednacího řízení s uveřejněním.
Seznam dokumentů, které musí zadavatel vypracovat
Oznámení o výběru nejvhodnější nabídky
Oznámení uzavření smlouvy s vybraným uchazečem
Oznámení uvolnění jistoty (bankovní záruky)
Oznámení uvolnění jistoty (složené peněžní částky)
Písemná zpráva zadavatele
7.1. ZVLÁŠTNÍ POSTUPY ZADAVATELE V JEDNACÍM ŘÍZENÍ
S UVEŘEJNĚNÍM (§ 22 ODST. 2, § 33)
Při naplnění specifických podmínek obsahuje zákon v jednacím řízení dva zvláštní postupy:
Zadavatel může zadat veřejnou zakázku v jednacím řízení s uveřejněním rovněž
a) ve výjimečných případech,pokud s ohledem na povahu dodávek, služeb či stavebních
prací nebo rizika s nimi spojená lze důvodně předpokládat, že nabídkové ceny uchazečů
budou navzájem srovnatelné,
b) v případě veřejných zakázek na služby, a to zejména jde-li o pojišťovací, bankovní,
investiční či projektové služby nebo auditorské, tlumočnické, právní či jiné podobné
služby, pokud povaha služeb neumožňuje dostatečně přesně určit předmět veřejné
zakázky předem tak, aby jí bylo možné zadat postupy stanovenými zákonem pro otevřené
řízení či užší řízení, a to zejména pokud jde o stanovení hodnotících kritérií již při zahájení
otevřeného řízení či užšího řízení, nebo
c) v případě veřejných zakázek na stavební práce, pokud jde o stavební práce prováděné
výhradně za účelem výzkumu nebo vývoje a nikoli za účelem dosažení zisku nebo úhrady
nákladů spojených s výzkumem a vývojem.
Postup zadavatele v jednacím řízení s uveřejněním za podmínky, že byly v předchozím
zadávacím řízení podány jen neúplné a/nebo nepřijatelné nabídky
Pokud byly v předchozím zrušeném otevřeném řízení, užším řízení nebo soutěžním dialogu
podány jen neúplné a/nebo nepřijatelné nabídky, podstatně nezmění zadávací podmínky a zahájí jednací řízení s uveřejněním bezodkladně po zrušení předchozího zadávacího řízení, není zadavatel povinen jednací řízení s uveřejněním uveřejnit, pokud byly ve lhůtě pro podání nabídek podány nabídky, které byly podány v řádně uzavřené obálce označené názvem veřejné zakázky, na které byla uvedena adresa, na níž je možné zaslat oznámení o tom, že nabídka byla podána po uplynutí lhůty pro podání nabídek, které byly podány v souladu s požadavky na elektronické prostředky, pokud byly nabídky podány elektronicky.
V případě naplnění výše uvedených podmínek může zadavatel zadat veřejnou zakázku postupem platným pro zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění, pokud výzvu k podání nabídky zašle všem zájemcům, kteří v předchozím zrušeném zadávacím řízení podali neúplné nebo nepřijatelné nabídky.
Obsah výzvy
Výzva k podání nabídky musí v takovém případě, vedle náležitostí výzvy k podání nabídky v jednacím řízení bez uveřejnění, obsahovat rovněž
· přiměřenou lhůtu k úpravě či doplnění nabídek, popřípadě kvalifikace, v potřebném
rozsahu.
Neúplné nabídky
Za neúplné nabídky se považují nabídky, které nevyhověly kontrole úplnosti, tedy
a) nabídka nebyla zpracována v požadovaném jazyku,
b) návrh smlouvy a prohlášení uchazeče nebyly podepsány osobou oprávněnou jednat
jménem či za uchazeče,
c) nabídka neobsahuje všechny součásti požadované zákonem či zadavatelem
v zadávacích podmínkách.
Nepřijatelné nabídky
Nepřijatelnými nabídkami jsou nabídky:
a) nevhodné, kterými jsou nabídky nesplňující požadavky zadavatele na předmět plnění
veřejné zakázky,
b) které nesplnily zadávací podmínky z hlediska jiných požadavků zadavatele než na
předmět veřejné zakázky,
c) u kterých uchazeč neprokázal splnění kvalifikace,
d) které jsou v rozporu s platnými právními předpisy,
e) které obsahují upravené podmínky plnění v rozporu s požadavky zadavatele nebo neodůvodněnou mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nebo
f) které byly podány po uplynutí lhůty pro podání nabídek.
Za nepřijatelné je tedy možné považovat nabídky, které sice obsahují všechny dokumenty
stanovené zákonem a veřejným zadavatelem (nabídka je úplná), ale z hlediska obsahu těchto
dokumentů požadavky zákona či veřejného zadavatele splněny nejsou.
Podání nabídek
Je žádoucí, aby zadavatel ve výzvě k podání nabídky vymezil, v jakém rozsahu mají být nabídky upraveny či doplněny.
Tyto záležitosti však mohou být též předmětem jednání se zájemci.
Přiměřené lhůta k úpravě či doplnění nabídek je současně lhůtou pro podání nabídek.
Nabídky se podávají v závislosti na rozhodnutí zadavatele buď
· ve zjednodušené formě (tedy jsou upraveny či doplněny jen potřebné části, které nebyly
v poslední nabídce obsaženy buď vůbec anebo nedostatečně), popřípadě
· v plném rozsahu.
V rámci tohoto postupu mohou být s dodavateli při zachování zákonných zásad vyjednány i
výhodnější podmínky plnění, než byly obsaženy v nabídkách dodavatelů podaných ve zrušeném zadávacím řízení.
Ustanovení o jednání o nabídkách a úpravě návrhu smlouvy po ukončeném jednání o nabídkách v jednacím řízení s uveřejněním se nepoužije.
Veřejná zakázka se zvláště složitým předmětem plnění
Veřejná zakázka se zvláště složitým předmětem plnění je veřejná zakázka u níž není veřejný
zadavatel objektivně schopen přesně vymezit
a) technické podmínky stanovené formou požadavků na výkon nebo funkci, které mohou
zahrnovat rovněž charakteristiky z hlediska vlivu na životní prostředí,
b) právní nebo finanční požadavky na plní veřejné zakázky.
Jsou-li naplněny uvedené podmínky, může sektorový zadavatel s dodavateli jednat hned dvakrát, a to před podáním nabídek (jednání obdobné jako v soutěžním dialogu) a rovněž, jako ve standardním jednacím řízení s uveřejněním, i po jejich podání (po předběžném vyhodnocení).