5.2. Posouzení kvalifikace

17. prosinec 2007 | 00.13 |
blog › 
5.2. Posouzení kvalifikace

Posouzení kvalifikace a nabídek hodnotící komisí

Hodnotící komise

Nabídky, které nebyly komisí pro otevírání obálek vyřazeny, předá zadavatel k jejich posouzení a hodnocení (pokud byly nabídky posouzeny jako souladné se zákonem a s požadavky zadavatele) hodnotící komisi. Hodnotící komise vrátí zadavateli nabídky zpravidla až po ukončení své činnosti (společně s předáním zprávy o posouzení a hodnocení nabídek).

Činí-li hodnotící komise ve vztahu k dodavatelům úkony podle zákona, platí, že tyto úkony činí jménem zadavatele.

Hodnotící komisi ustanovuje veřejný zadavatel, a to obvykle písemně a před uplynutím lhůty pro podání nabídek, vždy však nejpozději před zahájením posuzování nabídek. Sektorový zadavatel nemá povinnost hodnotící komisi ustanovit a může sám provádět posouzení a hodnocení nabídek v plném rozsahu. Totéž platí pro zadavatele zadávajícího veřejnou zakázku v souvislosti s výkonem relevantní činnosti.

Hodnotící komise musí splňovat následující požadavky

·musí mít alespoň 5 členů, nejde-li o níže uvedené výjimky s požadavkem na větší počet členů je-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky, musí mít hodnotící komise nejméně jednu třetinu členů s příslušnou odborností ve vztahu k předmětu veřejné zakázky; není vyžadována odborná způsobilost členů hodnotící komise podle zvláštních právních předpisů, lze ji však v odůvodněných případech doporučit (např. při zadávání veřejné zakázky na služby autorizovaných inženýrů ve stavebnictví)

0pt">·členem hodnotící komise musí být vždy alespoň jeden zástupce veřejného zadavatele (tento zástupce však nemusí být zaměstnancem veřejného zadavatele) za každého člena hodnotící komise musí být veřejným zadavatelem jmenován náhradník, a to tak, že za každého jednotlivého člena hodnotící komise je určen jeden konkrétní náhradník; je-li jednání hodnotící komise přítomen za člena jeho náhradník, pohlíží se na náhradníka jako na člena komise a náhradník má tedy veškerá práva a povinnosti jako člen této komise

·členové hodnotící komise a jejich náhradníci nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce nebo k uchazečům podjatí (to znamená, že se zejména nesmí podílet na přípravě nabídky, nesmí mít osobní zájem na zadání veřejné zakázky a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr), o své nepodjatosti učiní člen hodnotící komise písemně prohlášení veřejnému zadavateli, a to na počátku prvního jednání hodnotící komise nebo na počátku jednání, na němž je poprvé v hodnotící komisi přítomen

·členové hodnotící komise i jejich náhradníci jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o nichž se dozvěděli v souvislosti s účastí v komisi; tuto povinnost mají

·členové i náhradníci nejen po celou dobu zadávacího řízení, ale i po jeho skončení (zejména pokud jde o skutečnosti, které by mohly porušit či ohrozit právem chráněné zájmy zadavatele či některého z dodavatelů), obdobné platí i pro jiné osoby, které byly na jednání přizvány veřejným zadavatelem nebo hodnotící komisí.

Pro potřeby vyhotovení písemného čestného prohlášení o nepodjatosti člena nebo náhradníka

hodnotící komise (jak je uvedeno výše), sdělí veřejný zadavatel členovi hodnotící komise nebo náhradníkovi člena hodnotící komise před prvním jednáním identifikační údaje uchazečů, kteří podali nabídku.

Sedmičlenná komise

U veřejných zakázek zadávaných veřejným zadavatelem – Českou republikou nebo státní

příspěvkovou organizací, u kterých výše předpokládané hodnoty (předpokládanou hodnotou se pro účely zákona rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající

z plnění veřejné zakázky, § 13 – 16 zákona) přesáhne 200 mil. Kč bez daně z přidané hodnoty, musí mít hodnotící komise nejméně 7 členů. Je-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky musí mít nejméně dvě třetiny členů hodnotící komise příslušnou odbornost ve vztahu

k předmětu veřejné zakázky. V takovém případě hodnotící komisi ustanoví

-ministr nebo jiná osoba, která jedná navenek jménem veřejného zadavatele – České republiky podle ZMČR (například předseda, ředitel nebo jiný vrcholný představitel příslušného zadavatele),

-ministr nadřízený veřejnému zadavateli - státní příspěvkové organizaci.

Devítičlenná komise

U veřejných zakázek zadávaných veřejným zadavatelem – Českou republikou nebo státní

příspěvkovou organizací, u kterých výše předpokládané hodnoty přesáhne 500 mil. Kč bez daně z přidané hodnoty, musí mít hodnotící komise nejméně 9 členů. Je-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky, musí mít nejméně dvě třetiny členů hodnotící komise příslušnou odbornost ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. Hodnotící komisi ustanoví v takovém případě vláda nejpozději do konce lhůty pro podání nabídek, a to na návrh

-ministra nebo jiné osoby, která jedná navenek jménem veřejného zadavatele – České republiky podle ZMČR,

-ministra nadřízeného veřejnému zadavateli - státní příspěvkové organizaci.

Současně se členy hodnotící komise jsou obdobným způsobem jmenováni též jejich náhradníci.

Jednání hodnotící komise

Hodnotící komise posuzuje a hodnotí nabídky na jednání hodnotící komise. Jednání hodnotící

komise nejsou veřejně přístupná. Počet jednání hodnotící komise není omezen.

První jednání hodnotící komise svolává veřejný zadavatel. Každý člen hodnotící komise musí být na její první jednání pozván nejméně 7 dnů předem, přičemž forma pozvání člena hodnotící komise není zákonem stanovena; v případě, že se člen jednání hodnotící komise nebude účastnit, je povinen tuto skutečnost veřejnému zadavateli oznámit a veřejný zadavatel pozve na první jednání hodnotící komise náhradníka za takového člena hodnotící komise.

Na počátku prvního jednání musí hodnotící komise, resp. každý člen nebo náhradník za člena

hodnotící komise účastní, učinit písemně prohlášení veřejnému zadavateli o své nepodjatosti

k veřejné zakázce nebo k uchazečům, a to poté, co se seznámí s obsahem seznamu nabídek nebo poté, co sdělil veřejný zadavatel členovi hodnotící komise nebo jeho náhradníkovi před prvním jednáním hodnotící komise identifikační údaje uchazečů, kteří podali nabídky.

Vznikne-li důvod k podjatosti některého člena nebo náhradníka hodnotící komise v průběhu její činnosti, je povinen tuto skutečnost bezodkladně oznámit veřejnému zadavateli. Veřejný

zadavatel v takovém případě vyloučí člena hodnotící komise z další účasti v hodnotící komisi.

Vznikne-li veřejnému zadavateli pochybnost o nepodjatosti některého člena hodnotící komise,

postupuje obdobně. V takovém případě vyzve předseda hodnotící komise k činnosti v hodnotící komisi za vyloučeného člena jeho náhradníka.

Na prvním jednání hodnotící komise volí hodnotící komise ze svých členů předsedu a

místopředsedu. Další jednání hodnotící komise svolává a řídí její předseda, není-li předseda

přítomen, místopředseda.

Nemůže-li se člen hodnotící komise jednání zúčastnit, je povinen bezodkladně oznámit tuto

skutečnost předsedovi nebo, není-li to možné, místopředsedovi hodnotící komise nebo

veřejnému zadavateli.Předseda nebo místopředseda hodnotící komise vyzve k účasti na jednání hodnotící komise náhradníka.

Hodnotící komise může jednat a usnášet se, jsou-li přítomny nejméně dvě třetiny členů nebo

jejich náhradníků. Hodnotící komise rozhoduje většinou hlasů přítomných členů nebo

náhradníků. Jednání hodnotící komise se mohou účastnit též jiné osoby, které určí veřejný

zadavatel nebo hodnotící komise, tyto osoby však nemají hlasovací právo (tzv. přizvaní

odborníci). Členové a náhradníci hodnotící komise jsou povinni zachovávat mlčenlivost o

skutečnostech, o nichž se dozvěděli v souvislosti se svou účastí v hodnotící komisi.

Posledně uvedené platí obdobně i pro jiné osoby, které byly na jednání přizvány veřejným

zadavatelem nebo hodnotící komisí, které musí rovněž splňovat požadavky na nepodjatost a

učinit o tom písemné prohlášení ve stejném rozsahu jako členové a náhradníci hodnotící komise.

Protokol o jednání

O každém jednotlivém jednání hodnotící komise se sepisuje protokol o jednání. Protokol o jednání obsahuje

-identifikaci veřejné zakázky

-datum a místo jednání hodnotící komise

-jména a příjmení přítomných členů nebo náhradníků hodnotící komise

-co bylo předmětem jednání hodnotící komise

-na čem se hodnotící komise usnesla, včetně případně odlišného názoru člena nebo náhradníka hodnotící komise, a to s odůvodněním

-podpisy všech členů a náhradníků hodnotící komise, kteří byli přítomni na jednání

Zastává-li člen hodnotící komise odchylný názor proti názoru většiny, uvede se v protokolu

jednání tento odlišný názor s odůvodněním.

Posouzení kvalifikace

Posouzení prokázání splnění kvalifikace pro plnění veřejné zakázky provádí hodnotící komise

pouze tehdy, pokud tak stanoví veřejný zadavatel; v opačném případě provádí posouzení

kvalifikace veřejný zadavatel. Posouzení prokázání splnění kvalifikace by mělo předcházet

posouzení nabídek, může však být provedeno i jako součást posouzení nabídek. Podrobnější

postup při posouzení splnění kvalifikace je uveden zde.

Posouzení nabídek

V této fázi zadávacího řízení hodnotící komise zkoumá (nad rámec fáze otevírání obálek, kdy se kontroluje, zda jsou požadované dokumenty v nabídce přítomny) obsah těchto dokumentů

a jejich soulad se zadávacími podmínkami.

Hodnotící komise na svém jednání posuzuje nabídky z hlediska splnění požadavků

· stanovených platnými právními předpisy

· zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách

Hodnotící komise může pro posouzení nabídek využít přizvané poradce, kteří nesmí být ve

vztahu k veřejné zakázce a k uchazečům podjatí, zejména se nesmí podílet na zpracování nabídky, nesmí mít osobní zájem na zadání veřejné zakázky a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. O své nepodjatosti je poradce povinen učinit písemně čestné prohlášení. Pro tento účel sdělí veřejný zadavatel přizvanému poradci před jednáním identifikační údaje uchazečů, kteří podali nabídky.

Vznikne-li důvod podjatosti některého přizvaného poradce v průběhu činnosti hodnotící komise, je povinen tuto skutečnost bezodkladně oznámit veřejnému zadavateli. Veřejný zadavatel jej v takovém případě vyloučí z další účasti v hodnotící .

Vznikne-li veřejnému zadavateli pochybnost o nepodjatosti některého člena hodnotící komise,

postupuje obdobně.

Přizvaní poradci jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli

v souvislosti se svou účastí v hodnotící komisi.

Při posouzení nabídek hodnotící komise zejména posuzuje (kontroluje), zda

· byla nabídka podána v souladu se zákonem, tj. zejména zda

·každý uchazeč podal pouze jednu nabídku (nabídka obsahující varianty se považuje za jednu nabídku)

·dodavatel, který podal nabídku (uchazeč), není současně subdodavatelem jiného uchazeče v tomtéž otevřeném řízení (naopak není v rozporu se zákonem, pokud dodavatel, který nepodal nabídku, je subdodavatelem i více uchazečů v tomtéž otevřeném řízení)

·v případě společné nabídky (tj. nabídka, kterou podají dva či více dodavatelů společně a považují se tedy za jednoho uchazeče) obsahuje společná nabídka listinu o společné a nerozdílné (solidární) odpovědnosti dodavatelů podávajících společnou nabídku ve vztahu k veřejné zakázce

·nejde o nepřijatelnou nabídku v tom smyslu, zda byla podána v souladu s právními předpisy, zejména ZOHS, OZ a OBZ, popřípadě jinými zvláštními právními předpisy podle předmětu veřejné zakázky

·nabídka v plném rozsahu respektuje zadávací podmínky stanovené zadavatelem, tedy zda ustanovení uvedené v nabídce uchazeče zcela respektují zadávací podmínky

·nebyla podána nabídka, která obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu

·nabídka neobsahuje varianty, ačkoliv to zadavatel v zadávacích podmínkách nepřipustil;

·varianta nabídky však nesmí být při posouzení nabídek vyřazena proto, že by v případě

·veřejné zakázky na dodávky došlo ke změně na veřejnou zakázku na služby nebo že by v případě veřejné zakázky na služby došlo ke změně na veřejnou zakázku na dodávky.

V případě, že hodnotící komise posoudí, že nabídka uchazeče nesplňuje požadavky stanovené

zákonem nebo zadavatelem, nabídku uchazeče vyřadí (obdobně jako v případě komise pro

otevírání obálek s nabídkami); hodnotící komise však nepřihlíží ke zjevným početním chybám

v nabídce, zjištěným při posouzení nabídek, které nemají vliv na nabídkovou cenu.. Pokud

zadavatel připustil varianty nabídky a uchazeč podal varianty nabídky, vyřadí hodnotící komise nabídku uchazeče pouze tehdy, pokud byly vyřazeny všechny varianty nabídky.

Pokud dodavatel podal

a) více nabídek (nikoliv varianty nabídky) samostatně nebo společně s jiným dodavatelem

nebo

b) jednu nabídku, ale je současně subdodavatelem jiného dodavatele, který podal nabídku

(uchazeče), v tomtéž otevřeném řízení, hodnotící komise všechny takto podané nabídky vyřadí.

Veřejný zadavatel je povinen bezodkladně vyloučit uchazeče, jehož nabídka byla hodnotící komisí vyřazena. Proti vyloučení ze zadávacího řízení má uchazeč právo podat námitky.

Doručení

Rozhodnutí o vyloučení za zadávacího řízení provede zadavatel v soulady s pravidly komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem. Po vyloučení uchazeče je zadavatel povinen tomuto uchazeči bezodkladně uvolnit poskytnou peněžní jistotu, byla-li zadavatelem v zadávacích podmínkách požadována.

Nejasné nabídky

Při posuzování nabídky mohou nastat tři situace:

1. nabídka bude posouzena jako souladná se zákonem a zadávacími podmínkami a může tedy

být hodnocena,

2. nabídka nebude posouzena jako souladná se zákonem nebo zadávacími podmínkami (viz

rozsah posuzovaných aspektů zde) a hodnotící komise takovou nabídku vyřadí,

3. nabídka bude obsahovat určité nejasnosti, vzhledem ke kterým nebude hodnotící komisi

zřejmé, zda je nabídka uchazeče souladná se zákonem a zadávacími podmínkami či nikoliv

a zda může tedy být hodnocena.

Písemné vysvětlení nabídky

V případě, že nabídka obsahuje určité nejasnosti, může hodnotící komise (nikoliv veřejný

zadavatel) požádat uchazeče o písemné vysvětlení nabídky; učinění žádosti není povinností

hodnotící komise, neboť odpovědnost za řádné zpracování nabídky nese uchazeč. V žádosti

hodnotící komise uvede

-v čem spatřuje nejasnosti nabídky, které má uchazeč vysvětlit, a

-zpravidla lhůtu pro poskytnutí písemného vysvětlení nabídky; pokud hodnotící komise lhůtu pro poskytnutí písemného vysvětlení nabídky nestanoví, platí, že uchazeč je povinen doručit vysvětlení do 3 pracovních dnů ode dne doručení (obdržení) žádosti o písemné vysvětlení nabídky

Vyřazení nabídky

Hodnotící komise musí nabídku vyřadit, pokud uchazeč nedoručí vysvětlení ve lhůtě 3

pracovních dnů ode dne doručení žádosti o písemné vysvětlení nabídky, nestanoví-li hodnotící komise lhůtu delší.

Ústní vysvětlení nabídky

Hodnotící komise může po písemném vysvětlení (zdůvodnění) nejasností nabídky přizvat

uchazeče na jednání hodnotící komise za účelem vysvětlení jeho nabídky. Hodnotící komise musí uchazeči doručit pozvánku na jednání alespoň 5 pracovních dní před jeho konáním.

V případě, že hodnotící komise na základě písemného vysvětlení nabídky uchazečem, popřípadě po jednání s uchazečem, dojde k závěru, že nabídka uchazeče nesplňuje požadavky stanovené zákonem nebo zadávacími podmínkami, nabídku uchazeče vyřadí. Veřejný zadavatel je povinen bezodkladně vyloučit uchazeče, jehož nabídka byla hodnotící komisí vyřazena.

Postupem pro odstranění nejasností v podaných nabídkách však nelze napravit stav, kdy uchazeč podal nabídku, která není v souladu se zákonem nebo zadávacími podmínkami (v rámci toho procesu tedy například nemůže uchazeč poskytnout zadavateli určitou listinu či informaci, které měly být součástí nabídky uchazeče).

Mimořádně nízká nabídková cena

Při posouzení nabídek uchazečů provádí hodnotící komise i posouzení výše nabídkové ceny ve vztahu k předmětu veřejné zakázky (tj. zpravidla, nikoliv však vždy, ve vztahu k předpokládané hodnotě veřejné zakázky). Hodnotící komise posoudí jako mimořádně nízkou nabídkovou cenu takovou, která se mimořádně cenově liší od ostatních podaných nabídek a rovněž zpravidla od předpokládané hodnoty veřejné zakázky. O kolik se musí nabídková cena lišit, aby se jednalo o mimořádně nízkou nabídkovou cenu nelze obecně stanovit, je třeba to vždy posoudit s ohledem na konkrétní okolnosti daného případu. Z tohoto důvodu lze zadavatelům doporučit aby při sestavování hodnotící komise dbali na zařazení odborníků, kteří budou schopni výši nabídkové ceny odpovědně posoudit.

Pokud hodnotící komise posoudí nabídkovou cenu uchazeče jako mimořádně nízkou, musí si

vyžádat od uchazeče písemné zdůvodnění těch částí nabídky, které jsou pro výši nabídkové ceny podstatné (tedy zpravidla zejména části vztahující se na předmět nabízeného plnění a finanční části nabídky). Za tímto účelem zašle hodnotící komise uchazeči písemnou žádost o zdůvodnění, ve které zřetelně označí ty části jeho nabídky, které považuje za mimořádně nízké. Písemné zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny musí být komisi doručeno (za řádné doručení písemného odůvodnění a pro zachování lhůty lze připustit i doručení zadavateli) ve lhůtě 3 pracovních dnů ode dne doručení žádosti uchazeči, pokud hodnotící komise nestanoví v žádosti lhůtu delší.

Objektivní příčiny

Hodnotící komise může vzít v úvahu zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny, jestliže je

tato cena zdůvodněna výhradně objektivními příčinami. Zákon vymezuje demonstrativní (příkladmý) výčet možných objektivních příčin, odůvodňujících mimořádně nízkou nabídkou cenu uchazeče:

·ekonomické aspekty konstrukční metody či technologie, výrobního procesu nebo

·poskytovaných služeb,

·objevnost technického řešení nebo výjimečně příznivé podmínky, které má uchazeč k

·dispozici pro provedení stavebních prací nebo poskytnutí dodávek či služeb,

·originalita stavebních prací, dodávek nebo služeb,

·soulad s předpisy týkajících se ochrany zaměstnanců a pracovních podmínek, které jsou

·účinné v místě provádění stavebních prací, poskytování služeb nebo dodávek, nebo

·potenciální možnost uchazeče získat veřejnou podporu (čl. 87 a násl. Smlouvy o ES).

Hodnotící komise může po písemném zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny přizvat

uchazeče na jednání hodnotící komise za účelem vysvětlení předloženého zdůvodnění. Hodnotící komise doručí uchazeči pozvánku na jednání alespoň 5 pracovních dní před jeho konáním.

Vyřazení nabídky- veřejná podpora

Při posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny zohlední hodnotící komise písemné zdůvodnění uchazeče i jeho vysvětlení.

Jestliže hodnotící komise shledá, že nabídková cena je mimořádně nízká v důsledku toho, že

uchazeč získal veřejnou podporu, může být nabídka vyřazena z tohoto důvodu pouze po

konzultaci s uchazečem a za předpokladu, že uchazeč není schopen v dostatečné lhůtě stanovené hodnotící komisí prokázat, že veřejná podpora byla poskytnuta v souladu s právními předpisy upravujícími poskytnutí veřejné podpory; jestliže hodnotící komise vyřadí nabídku z tohoto důvodu ze zadávacího řízení u nadlimitní veřejné zakázky, je zadavatel povinen informovat o této skutečnosti Evropskou komisi. Zákon ani evropské předpisy nestanoví formu poskytnutí informace, lze však doporučit poskytnutí informace písemnou formou.

Vyřazení nabídky

Neshledá-li hodnotící komise ani po písemném zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny

uchazečem, ani po případném jednání s uchazečem, dostatečné důvody, které by odůvodňovaly nabídnutí mimořádně nízké nabídkové ceny nebo neodůvodnil-li uchazeč písemně mimořádně nízkou nabídkovou cenu ve stanovené lhůtě nebo nedostavil-li se k podání vysvětlení nabídku uchazeče vyřadí.

Vyloučení uchazeče

Uchazeče, jehož nabídka byla při posouzení nabídek hodnotící komisí vyřazena, vyloučí veřejný zadavatel bezodkladně z účasti v zadávacím řízení. Vyloučení uchazeče včetně důvodů veřejný zadavatel uchazeči bezodkladně písemně oznámí.

Zpět na hlavní stranu blogu

Moderované komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář