5.1, Úkony zadavatele po podání nabídek

17. prosinec 2007 | 00.09 |
blog › 
5.1, Úkony zadavatele po podání nabídek

Úkony zadavatele po podání nabídek?

Dodavatel, který podal nabídku, se stává uchazečem. Dodavatelé (uchazeči) podávají nabídky ve lhůtě a v místě, které zadavatel uvedl v oznámení otevřeného řízení. Evidenční čísla uvedená v seznamu nabídek převede zadavatel na pořadová čísla, a to tak, že číselná řada nabídek podaných elektronickými prostředky se předřadí číselné řadě nabídek podaných v listinné podobě. Pokud jsou podány nabídky pouze v listinné podobě nebo pouze elektronicky, tak se evidenční čísla nabídek shodují s pořadovými čísly nabídek.

Příklad :

Zadavateli bylo podáno pět nabídek, přičemž dvě nabídky byly podány v listinné podobě a tři

nabídky byly podány elektronickými prostředky. Nabídkám podaným v listinné podobě tedy byla přiřazena v seznamu nabídek evidenční čísla 1 a2 a nabídkám podaným elektronickými

prostředky byla přiřazena evidenční čísla 1, 2 a 3. Pořadová čísla tedy budou zadavatelem

stanovena tak, že nabídkám podaným elektronicky zůstanou čísla 1, 2 a3 a nabídkám podaným v listinné podobě budou přiřazena pořadová čísla 4 a 5.

OTEVÍRÁNÍ OBÁLEK S NABÍDKAMI

Komise pro otevírání obálek s nabídkami

Neustanovil-li veřejný zadavatel nejméně tříčlennou komisi pro otevírání obálek s nabídkami před uplynutím lhůty pro podání nabídek, ustanoví ji před termínem otevírání obálek s nabídkami. Je vhodné, aby v ustanovení veřejný zadavatel vymezil i způsob jednání komise, tj. zejména princip rozhodování (jednací řád této komise). Zadavatel nestanoví za členy komise pro otevírání obálek náhradníky.

Komise pro otevírání obálek s nabídkami musí mít nejméně tři členy; členové komise nemusí být zaměstnanci veřejného zadavatele, tuto funkci mohou vykonávat např. externí poradci zadavatele. Tyto členy ustanoví veřejný zadavatel zpravidla písemnou formou, byť písemná forma není nezbytná. Členové komise pro otevírání obálek s nabídkami jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nich se dozvěděli v souvislosti se svou účastí v komisi, pokud zákon nestanoví jinak (např. při sdělování skutečností po kontrole úplnosti podané nabídky).

Z praktického hlediska je vhodné, aby veřejný zadavatel členy komise na povinnost mlčenlivosti upozornil již v písemném ustanovení. Členové komise pro otevírání obálek s nabídkami rovněž musí splňovat požadavek na nepodjatost, ačkoliv tak zákon výslovně nestanoví. Dle předchozí věty je vhodné podepsat čestná prohlášení o nepodjatosti jednotlivými členy komise pro otevírání obálek.

Funkci komise pro otevírání obálek s nabídkami může rovněž plnit i hodnotící komise, jestliže tak veřejný zadavatel stanoví.

Úkony komise pro otevírání obálek s nabídkami

Zadavatel předá před zahájením činnosti komise pro otevírání obálek s nabídkami komisi podané nabídky a seznam podaných nabídek.

Komise pro otevírání obálek s nabídkami provádí kontrolu obálek a kontrolu úplnosti podaných nabídek.

Pokud byly některé nabídky podány po uplynutí lhůty pro podání nabídek (jde o nepřijatelnou

nabídku), komise tyto nabídky neotevírá a informuje o této skutečnosti zadavatele, pokud

zadavatel tuto informaci již nemá. Zadavatel je povinen bezodkladně vyrozumět uchazeče o tom, že jeho nabídka byla podána po uplynutí lhůty pro podání nabídek. Pozdě podaná nabídka se uchazeči nevrací a zadavatel ji archivuje.

V době určené pro otevírání obálek provede komise otevírání obálek s nabídkami, které byly

podány ve lhůtě pro podání nabídek. Před tímto termínem nesmí být nabídky otevřeny, nejedná-li se o nabídky podané elektronickými prostředky. Nabídky podané elektronickými prostředky (elektronicky) "otevírá" (tedy zpřístupňuje její obsah) komise kdykoliv v době od uplynutí lhůty pro podání nabídek do termínu otevírání obálek.

Otevírání obálek se mají právo účastnit

·členové komise pro otevírání obálek

·uchazeči, jejichž nabídky byly podány ve lhůtě pro podání nabídek (mají-li tito uchazeči

·zájem se účastnit)

·jiné osoby, o nichž tak stanoví zadavatel (např. přizvaní odborníci).

Po uchazečích přítomných na otevírání obálek lze požadovat, aby svou účast stvrdili podpisem v listině přítomných uchazečů.

Komise provádí kontrolu obálek s nabídkami postupně podle pořadového čísla (tj. zda byla nabídka v listinné podobě podána v řádně uzavřené obálce označené názvem veřejné zakázky, na které musí být uvedena adresa, na níž je možné zaslat oznámení o podání nabídky po lhůtě pro podání nabídek), otevírá nabídky postupně podle pořadového čísla, a kontroluje úplnost nabídky.

Úplnou nabídkou je nabídka, která

a) je zpracovaná v požadovaném jazyku (a to všechny její části dle volby jazyka pro jednotlivé části, pokud tak stanovil zadavatel) podle požadavků zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách,

b) obsahuje návrh smlouvy řádně podepsaný uchazečem (statutárním orgánem nebo jeho

členem či členy v souladu se zápisem v obchodním rejstříku či jiném zákonném registru,

jinou oprávněnou osobou podle interních pravidel uchazeče, na základě udělené prokury či

plné moci atp.), (či je příslušně označen elektronickými prostředky),

c) obsahuje řádně podepsané prohlášení uchazeče, z něhož vyplývá, že je uchazeč vázán celým obsahem nabídky po celou dobu běhu zadávací lhůty,

d) je podána v řádně uzavřené obálce (je-li podána v listinné podobě) označené názvem

veřejné zakázky, na které je uvedena adresa, na níž je případně možné zaslat oznámení, že

nabídka byla podána po uplynutí lhůty pro podání nabídek,

e) která obsahuje všechny součásti (dokumenty) požadované zákonem nebo zadavatelem

v zadávacích podmínkách (v otevřeném řízení například doklady a informace prokazující

splnění kvalifikace dodavatele, nestanovil-li zadavatel jinak).

U nabídek podaných elektronickými prostředky komise navíc kontroluje jejich autenticitu a zda s nabídkou nebylo manipulováno před jejím otevřením.

Jiné podmínky či údaje komise pro otevírání obálek nezkoumá; v případě dalších zjištěných vad oznámí tyto vady zadavateli, který je sdělí hodnotící komisi (za předpokladu, že hodnotící komise neprovádí otevírání obálek).

Jsou-li podány jak nabídky v listinné podobě, tak i nabídky podané elektronickými prostředky, sdělí komise na začátku otevírání obálek (tedy kdykoliv v mezidobí po uplynutí lhůty pro podání nabídek a před kontrolou úplnosti nabídek podaných v listinné podobě) účastníkům přítomným otevírání obálek údaje o úplnosti nabídek podaných elektronickými prostředky. Pokud jsou v otevřeném řízení podány nabídky výhradně elektronickými prostředky, nemusí se otevírání obálek vůbec konat; o této skutečnosti je zadavatel (nikoliv komise) povinen uchazeče, kteří podali nabídku, bezodkladně vyrozumět, a to nejlépe písemnou formou.

V případě nabídky podané elektronickými prostředky kontroluje komise pro otevírání obálek

s nabídkami i to, zda je nabídka autentická a zda s datovou zprávou obsahující nabídku nebylo

před jejím otevřením komisí manipulováno, a to dle požadavků stanovených vyhláškou č.

329/2006 Sb., kterou se stanoví bližší požadavky na elektronické prostředky, elektronické

nástroje a elektronické úkony při zadávání veřejných zakázek. .

Je-li veřejná zakázka rozdělena na části (§ 98), použijí se pravidla pro kontrolu úplnosti nabídek, sdělování informací o úplnosti nabídek a o vyřazování nabídek komisí a vyloučení uchazečů zadavatelem obdobně (shodně) na jednotlivé části veřejné zakázky.

Výsledek činnosti komise pro otevírání obálek s nabídkami

Po provedení kontroly obálek a úplnosti každé nabídky sdělí komise pro otevírání obálek

s nabídkami (pověřený člen) přítomným uchazečům identifikační údaje uchazeče a informaci o tom, zda nabídka splňuje zákonné požadavky na úplnost nabídky.

Komise pro otevírání obálek s nabídkami jiné údaje z nabídek uchazečů nesděluje (tedy ani výši nabídkové ceny). Nesplňuje-li nabídka požadavky na úplnost, je komise povinna nabídku vyřadit.

Vyřazení nabídky

Vyřazení nabídky je zvláštním úkonem komise, která vyřazením nabídky deklaruje, že nabídka nesplňuje požadavky stanovené zákonem nebo zadavatelem. Vyřazení nabídky musí být učiněno platným rozhodnutím komise, přičemž usnášeníschopnost a rozhodování komise pro otevírání obálek s nabídkami by mělo být vymezeno v ustanovení veřejným zadavatelem. Není-li tomu tak, lze analogicky použít pravidlo vztahující se na činnost hodnotící komise, tj. že komise může jednat a usnášet se, jsou-li přítomny nejméně dvě třetiny členů komise, a rozhoduje nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů.

Vyloučení uchazeče

Je-li nabídka uchazeče komisí vyřazena, je zadavatel povinen bezodkladně vyloučit (rozhodnout o vyloučení) uchazeče z účasti v zadávacím řízení. Zadavatel není oprávněn posuzovat důvody, které komisi pro otevírání obálek k vyřazení nabídky vedly.

Rozhodnutí o vyloučení

Vyloučení (rozhodnutí o vyloučení) uchazeče včetně důvodů zadavatel bezodkladně písemně oznámí uchazeči. Proti vyloučení ze zadávacího řízení má uchazeč právo podat námitky. Doručení rozhodnutí o vyloučení za zadávacího řízení provede zadavatel v soulady s pravidly komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem.

Uvolnění jistoty

Po vyloučení uchazeče je zadavatel povinen tomuto uchazeči bezodkladně uvolnit poskytnou peněžní jistotu, byla-li zadavatelem v zadávacích podmínkách požadována.

Protokol o otevírání obálek

O otevírání obálek sepíše komise bezodkladně po provedené kontrole úplnosti protokol o otevírání obálek (a to jak podaných v listinné podobě, tak i elektronickými prostředky, protokol o otevírání obálek.

Závazný obsah protokolu o otevírání obálek tvoří

·identifikace veřejné zakázky

·datum a místo otevírání obálek s nabídkami podanými v listinné podobě

·identifikační údaje všech uchazečů, jejichž nabídka byla kontrolována

·informace o tom, zda je nabídka zpracována podle požadavků zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách,

·informace o tom, zda nabídka obsahuje návrh smlouvy řádně podepsaný uchazečem (statutárním orgánem nebo jeho členem či členy v souladu se zápisem v obchodním rejstříku či jiném zákonném registru, jinou oprávněnou osobou podle interních pravidel uchazeče, na základě udělené prokury či plné moci atp.)

·informace o tom, zda nabídka obsahuje řádně podepsané prohlášení uchazeče, z něhož vyplývá, že je uchazeč vázán celým obsahem nabídky po celou dobu běhu zadávací lhůty,

·informace o tom, zda která obsahuje všechny součásti požadované zákonem nebo zadavatelem v zadávacích podmínkách

·informace o postupu při otevírání nabídek podaných elektronickými prostředky, a údaj, zda nabídky podané elektronickými prostředky byly podány v souladu s požadavky na elektronické prostředky, byly autentické a zda s datovou zprávou obsahující nabídku nebylo před jejím otevřením manipulováno

·podpisy všech členů komise pro otevírání obálek, kteří se otevírání obálek účastnili

Po podpisu protokolu o otevírání obálek všemi přítomnými členy komise se k protokolu připojí listina přítomných uchazečů, je-li na základě rozhodnutí zadavatele předkládána uchazečům k podpisu. Protokol o otevírání obálek se přikládá k seznamu podaných nabídek.

Po provedené kontrole úplnosti nabídek předává komise nabídky zpět zadavateli, přičemž toto

předání může být (a je to vhodné) provedeno i protokolárně.

Zpřístupněníprotokolu o otevírání obálek

Komise předá protokol o otevírání obálek zadavateli, který je povinen umožnit uchazečům na

jejich žádost do protokolu o otevírání obálek nahlédnout. Zadavatel není povinen zpřístupnit

protokol o otevírání obálek elektronickými prostředky (např. na webové adrese), pokud se konalo veřejné otevírání obálek, kterého se mohli uchazeči účastnit (tím není dotčena povinnost zadavatele umožnit uchazečům do tohoto protokolu nahlížet). Výjimkou je případ, pokud se nekonalo otevírání obálek za účasti uchazečů z důvodu, že byly podány pouze nabídky podané elektronickými prostředky; v takovém případě je zadavatel povinen uchazečům zpřístupnit protokol o otevírání obálek elektronickými prostředky.

Zpět na hlavní stranu blogu

Moderované komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář