4. Druhy zadávacích řízení
Předběžné oznámení
- pravidelné předběžné oznámení
Zadavatel může uveřejnit předběžné oznámení, jehož prostřednictvím dává potenciálním
dodavatelům najevo, že hodlá v budoucnu zadávat určitou veřejnou zakázku (popřípadě určitou skupinu veřejných zakázek). Předběžné oznámení se v případě sektorového zadavatele nazývá pravidelné předběžné oznámení.
Zadavatel není povinen předběžné oznámení uveřejnit, pokud nehodlá zkrátit lhůtu pro podání nabídek; taková povinnost není zákonem dána. Navíc lze lhůtu pro podání nabídek zkrátit v důsledku uveřejnění předběžného oznámení jen u nadlimitních veřejných zakázek.
Druh veřejného zadávání
V případě, že zadavatel
·určí, že se jedná o veřejnou zakázku
·stanoví předpokládanou hodnotu veřejné zakázky a skutečnost, zda se jedná o nadlimitní
·veřejnou zakázku, podlimitní veřejnou zakázku nebo veřejnou zakázku malého rozsahu
0pt">·určí druh veřejné zakázky
·zjistí, že na danou veřejnou zakázku nelze použít zákonnou výjimku,
je povinen veřejnou zakázku zadat podle pravidel stanovených zákonem v zadávacím řízení.
Zadavatel by měl při svém rozhodnutí, které pro něj přípustné zadávací řízení pro zadání
příslušné zakázky zvolí vycházet zejména ze skutkových a právních okolností dané veřejné
zakázky:
Otevřené řízení
Otevřené řízení bude nejčastějším typem zadávacího řízení a zadavatel jej zvolí v případě, kdy má jasnou představu o předmětu veřejné zakázky i o podmínkách jejího plnění ze strany dodavatele a zároveň v případě, kdy neexistuje obava, že v rámci zadávacího řízení předloží nabídku příliš vysoký počet uchazečů (např. desítky uchazečů), jejichž veškeré nabídky bude zadavatel povinen posoudit a hodnotit.
Užší řízení
Užší řízení zadavatel zvolí zejména v případech, pokud chce omezit počet nabídek,
které chce posuzovat a hodnotit.
Jednací řízení s uveřejněním
Jednací řízení s uveřejněním zadavatel zvolí (připouští-li to v konkrétním případě
zákon), pokud sice m představu ohledně předmětu veřejné zakázky, ale zároveň je
třeba ještě v průběhu zadávacího řízení projednat a zpřesnit podmínky plnění veřejné
zakázky.
Jednací řízení bez uveřejnění
Jednací řízení bez uveřejnění jako relativně formálně náročný druh zadávacího řízení
zadavatel zvolí v případech, pokud to z výjimečných důvodů zákon výslovně
připouští.
Zjednodušené podlimitní řízení
Zjednodušené podlimitní řízení zadavatel zvolí ve stejných případech jako řízení
otevřené, pokud jsou pro použití tohoto druhu zadávacího řízení splněny zákonné
podmínky.
Soutěžní dialog
Soutěžní dialog veřejný zadavatel zvolí v případech, pokud není schopen dopředu
definovat předmět ani podmínky plnění veřejné zakázky.
Pojem "zadávací řízení"
Zadávací řízení upravuje závazný procesní postup zadavatele při zadávání veřejné zakázky (tj.
uzavření úplatné písemné smlouvy o plnění předmětu veřejné zakázky). Není-li možné veřejnou zakázku zadat za použití zákonné výjimky mimo režim zákona, je zadavatel povinen ji zadat v zadávacím řízení, popřípadě při naplnění dalších podmínek ve zvláštním řízení.
Na postup v zadávacím řízení či zvláštním řízení se neuplatní pravidla obsažená v súrávním řádu.
Šest druhů zadávacích řízení:
·otevřené řízení,
·užší řízení,
·jednací řízení s uveřejněním,
·jednací řízení bez uveřejnění,
·soutěžní dialog a
·zjednodušené podlimitní řízení.
Možnost použití jednotlivých zadávacích řízení závisí na kategorii zadavatele, který veřejnou
zakázku zadává a v některých případech rovněž na skutečnosti, zda jsou naplněny zákonné
podmínky pro použití příslušného zadávacího řízení.
Volba zadávacích řízení
Otevřené řízení a užší řízení může veřejný zadavatel použít vždy bez omezení a bez potřeby
naplnění dalších zákonných podmínek.
Jednací řízení s uveřejněním může veřejný zadavatel použít pouze při splnění zákonných
podmínek stanovených pro jeho použití, popřípadě bez omezení tehdy, pokud zadává veřejnou zakázku na služby podle přílohy č. 2 (§ 22).
Jednací řízení bez uveřejnění může veřejný zadavatel použít pouze při splnění zákonných
podmínek stanovených pro jeho použití (§ 23).
Soutěžní dialog může veřejný zadavatel použít pro zadání veřejné zakázky pouze při splnění
zákonných podmínek (§ 24).
Zjednodušené podlimitní řízení může veřejný zadavatel použít pouze pro zadání podlimitní
veřejné zakázky, a to v případě podlimitní veřejné zakázky na stavební práce při splnění další
zákonné podmínky (§ 25).
Při zahájení zadávacího řízení je veřejný zadavatel povinen dbát na to, že zahájí-li zadávání podlimitní veřejné zakázky postupem platným pro zadávání nadlimitní veřejné zakázky, postupuje podle ustanovení platných pro zadávání nadlimitní veřejné zakázky.
Zvláštní řízení
Zvláštními řízeními jsou
· řízení, v němž veřejný zadavatel zadává veřejnou zakázku na základě rámcové smlouvy, a
· dynamický nákupní systém
Tato řízení nejsou zadávacími řízeními a mají svou samostatnou právní úpravu. Nestanoví-li
zákon jinak, použijí se i na postup zadavatele v těchto řízeních pravidla, která se vztahují na
postup zadavatele v zadávacím řízení.
Řízení, v němž je zadávána zvláštním postupem veřejná zakázka na základě rámcové smlouvy, může použít pouze veřejný zadavatel. Sektorový zadavatel zadává nadlimitní veřejnou zakázku na základě rámcové smlouvy v jednacím řízení bez uveřejnění.