4. Druhy zadávacích řízení

16. prosinec 2007 | 23.33 |
blog › 
4. Druhy zadávacích řízení

4. Druhy zadávacích řízení

Předběžné oznámení

- pravidelné předběžné oznámení

Zadavatel může uveřejnit předběžné oznámení, jehož prostřednictvím dává potenciálním

dodavatelům najevo, že hodlá v budoucnu zadávat určitou veřejnou zakázku (popřípadě určitou skupinu veřejných zakázek). Předběžné oznámení se v případě sektorového zadavatele nazývá pravidelné předběžné oznámení.

Zadavatel není povinen předběžné oznámení uveřejnit, pokud nehodlá zkrátit lhůtu pro podání nabídek; taková povinnost není zákonem dána. Navíc lze lhůtu pro podání nabídek zkrátit v důsledku uveřejnění předběžného oznámení jen u nadlimitních veřejných zakázek.

Druh veřejného zadávání

V případě, že zadavatel

·určí, že se jedná o veřejnou zakázku

·stanoví předpokládanou hodnotu veřejné zakázky a skutečnost, zda se jedná o nadlimitní

·veřejnou zakázku, podlimitní veřejnou zakázku nebo veřejnou zakázku malého rozsahu

0pt">·určí druh veřejné zakázky

·zjistí, že na danou veřejnou zakázku nelze použít zákonnou výjimku,

je povinen veřejnou zakázku zadat podle pravidel stanovených zákonem v zadávacím řízení.

Zadavatel by měl při svém rozhodnutí, které pro něj přípustné zadávací řízení pro zadání

příslušné zakázky zvolí vycházet zejména ze skutkových a právních okolností dané veřejné

zakázky:

Otevřené řízení

Otevřené řízení bude nejčastějším typem zadávacího řízení a zadavatel jej zvolí v případě, kdy má jasnou představu o předmětu veřejné zakázky i o podmínkách jejího plnění ze strany dodavatele a zároveň v případě, kdy neexistuje obava, že v rámci zadávacího řízení předloží nabídku příliš vysoký počet uchazečů (např. desítky uchazečů), jejichž veškeré nabídky bude zadavatel povinen posoudit a hodnotit.

Užší řízení

Užší řízení zadavatel zvolí zejména v případech, pokud chce omezit počet nabídek,

které chce posuzovat a hodnotit.

Jednací řízení s uveřejněním

Jednací řízení s uveřejněním zadavatel zvolí (připouští-li to v konkrétním případě

zákon), pokud sice m představu ohledně předmětu veřejné zakázky, ale zároveň je

třeba ještě v průběhu zadávacího řízení projednat a zpřesnit podmínky plnění veřejné

zakázky.

Jednací řízení bez uveřejnění

Jednací řízení bez uveřejnění jako relativně formálně náročný druh zadávacího řízení

zadavatel zvolí v případech, pokud to z výjimečných důvodů zákon výslovně

připouští.

Zjednodušené podlimitní řízení

Zjednodušené podlimitní řízení zadavatel zvolí ve stejných případech jako řízení

otevřené, pokud jsou pro použití tohoto druhu zadávacího řízení splněny zákonné

podmínky.

Soutěžní dialog

Soutěžní dialog veřejný zadavatel zvolí v případech, pokud není schopen dopředu

definovat předmět ani podmínky plnění veřejné zakázky.

Pojem "zadávací řízení"

Zadávací řízení upravuje závazný procesní postup zadavatele při zadávání veřejné zakázky (tj.

uzavření úplatné písemné smlouvy o plnění předmětu veřejné zakázky). Není-li možné veřejnou zakázku zadat za použití zákonné výjimky mimo režim zákona, je zadavatel povinen ji zadat v zadávacím řízení, popřípadě při naplnění dalších podmínek ve zvláštním řízení.

Na postup v zadávacím řízení či zvláštním řízení se neuplatní pravidla obsažená v súrávním řádu.

Šest druhů zadávacích řízení:

·otevřené řízení,

·užší řízení,

·jednací řízení s uveřejněním,

·jednací řízení bez uveřejnění,

·soutěžní dialog a

·zjednodušené podlimitní řízení.

Možnost použití jednotlivých zadávacích řízení závisí na kategorii zadavatele, který veřejnou

zakázku zadává a v některých případech rovněž na skutečnosti, zda jsou naplněny zákonné

podmínky pro použití příslušného zadávacího řízení.

Volba zadávacích řízení

Otevřené řízení a užší řízení může veřejný zadavatel použít vždy bez omezení a bez potřeby

naplnění dalších zákonných podmínek.

Jednací řízení s uveřejněním může veřejný zadavatel použít pouze při splnění zákonných

podmínek stanovených pro jeho použití, popřípadě bez omezení tehdy, pokud zadává veřejnou zakázku na služby podle přílohy č. 2 (§ 22).

Jednací řízení bez uveřejnění může veřejný zadavatel použít pouze při splnění zákonných

podmínek stanovených pro jeho použití (§ 23).

Soutěžní dialog může veřejný zadavatel použít pro zadání veřejné zakázky pouze při splnění

zákonných podmínek (§ 24).

Zjednodušené podlimitní řízení může veřejný zadavatel použít pouze pro zadání podlimitní

veřejné zakázky, a to v případě podlimitní veřejné zakázky na stavební práce při splnění další

zákonné podmínky (§ 25).

Při zahájení zadávacího řízení je veřejný zadavatel povinen dbát na to, že zahájí-li zadávání podlimitní veřejné zakázky postupem platným pro zadávání nadlimitní veřejné zakázky, postupuje podle ustanovení platných pro zadávání nadlimitní veřejné zakázky.

Zvláštní řízení

Zvláštními řízeními jsou

· řízení, v němž veřejný zadavatel zadává veřejnou zakázku na základě rámcové smlouvy, a

· dynamický nákupní systém

Tato řízení nejsou zadávacími řízeními a mají svou samostatnou právní úpravu. Nestanoví-li

zákon jinak, použijí se i na postup zadavatele v těchto řízeních pravidla, která se vztahují na

postup zadavatele v zadávacím řízení.

Řízení, v němž je zadávána zvláštním postupem veřejná zakázka na základě rámcové smlouvy, může použít pouze veřejný zadavatel. Sektorový zadavatel zadává nadlimitní veřejnou zakázku na základě rámcové smlouvy v jednacím řízení bez uveřejnění.

Zpět na hlavní stranu blogu

Moderované komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář