1. Zásady

16. prosinec 2007 | 23.19 |
blog › 
1. Zásady

1. Zásady uplatněné v zákoně č. 137/2005 Sb. , zákon o veřejných zakázkách

Zákon č. 137/2006 Sb., zákon o veřejných zakázkách(dále jen "zákon") uplatňuje tyto zásady :

  • zásadu transparentnosti
  • zásadu rovného zacházení
  • zásadu zákazu diskriminace

Tyto zásady jsou v zákoně ustanoveny v § 6 zákona a vycházejí z evropského práva zadávání veřejných zakázek.

Uplatnění těchto zásad pro oblast zadávání veřejných zakázek bylo mnohokrát stanovenov rozhodovací praxi, a to jak v České republice, tak v Evropské unii.Účelem těchto zásad je zajistit naplnění základního cíle zadávacího práva. Tím je efektivní nakládání s veřejnými prostředky.Z hlediska tohoto konečného účelu musí být posuzovány nejen výše uvedené zásady zadávacího řízení, ale i jednotlivá ustanovení zákona.

Uplatnění zásad ve Směrnici ES

Výše uvedené zásady jsou stanovenyzejména včl.

10 směrnice 2004/17/ES a v článku 2 směrnice 2004/18/ES.

Zásada transparentnosti

Jakákoliv zakázka musí být vždy zadána transparentním způsobem. Základním účelem zásady je zajištění co největší průhlednosti řízení, která podstatnou měrou přispívá k přezkoumatelnosti celého řízení a k možnosti kontroly postupu v řízení.

Povinnosti k uplatnění zásady transparetnosti

Uplatnění a naplněnítéto zásady lze spatřovat například v povinnosti

  • :· pořizovat o všech významných úkonech písemnou dokumentaci v dostatečném rozsahu, který případně umožní úkony zadavatele nezávisle přezkoumat
  • · jasně vymezit kritéria, dle kterých budou hodnoceny nabídky dodavatelů vždy v dostatečném předstihu před samotným vypracováním nabídek
  • · opatřit všechna rozhodnutí řádným odůvodněním.

Obsah zásady transparetnosti

Obsahem zásady transparentnosti je tedy povinnost zadavatele postupovat tak, aby jeho

jednotlivé úkony byly činěny otevřeným způsobem a aby byly náležitě zdokumentovány. Veškeré úkony musí být navíc náležitě odůvodněny.

Příklad netransparentního přístupu zadavatele

Z rozhodovací praxe ÚOHS :

  • zadavatel vůbec neučinil žádný písemný záznam o posouzení kvalifikace, přestože z důvodu nesplnění kvalifikačních požadavků některé dodavatele ze zadávací řízení vyloučil.
  • nedostatečně určité stanovení hodnotících kritérií v případě hodnocení nabídek podle
  • jejich ekonomické výhodnosti, nedostatečné odůvodnění výsledku hodnocení nabídek,
  • uskutečnění losování bez přítomnost nezúčastněné osoby apod.

Zásada rovného zacházení

Každý zadavatel je v průběhu zadávání (veřejné) zakázky, resp. již od okamžiku přípravy řízení, povinen přistupovat stejným způsobem ke všem dodavatelům, kteří mohou podat či podávají nabídky.

Obsah zásady rovného zacházení

V souvislosti s přípravou řízení zadavatel definuje jeho přesné podmínky tak, aby všichni uchazeči předem věděli, jak bude řízení probíhat (tedy např. bude-li omezován počet zájemců, jaké jsou přesné podmínky pro toto omezování, které musí dodavatel splnit, případně jakým způsobem bude probíhat hodnocení nabídek, atp.).

Příklad porušení zásady rovného zacházení

Z rozhodovací praxe ÚOHS:

Porušení zásady rovného zacházení je v rozhodovací praxi ÚOHS spatřováno zejména v těchto případech :

  • neposkytnutí zadávací dokumentace některým dodavatelům či situaci, kdy zadavatel například některým zájemcům či uchazečům poskytne telefonické konzultace ohledně obsahu nabídky či hodnotících kritérií a jiným nikoli.

Zásada zákazu diskriminace

V průběhu zadávání veřejné zakázky je zadavatel povinen postupovat vždy tak, aby jeho

jednáním nedošlo k diskriminaci žádného z dodavatelů. Tato zásada ovšem nevylučuje oprávnění zadavatele stanovit přesné podmínky účasti v řízení. Tyto podmínky však musí být zadavatelem vždy stanoveny tak, aby zároveň umožňovaly výběr nejvhodnějšího uchazeče, ale na druhé straně neuzavíraly přístup jinému dodavateli do řízení, např. z důvodů, které nesouvisejí s předmětem veřejné zakázky.

Příklad nesprávného postupu zadavatele při porušení zásady nediskriminace

Příkladem nesprávného postupu zadavateleje když zadavatel stanoví v rámci zadávacích podmínek taková kvalifikační kritéria, která nemají objektivní návaznost na předmět veřejné zakázky a pouze neodůvodněně diskriminují (znevýhodňují) určitou skupinu dodavatelů.Zásadu nediskriminace je třeba dodržet zejména ve vztahu k dodavatelům z jiných členských států EU.

Efektivní nakládání s veřejnými prostředky

Důsledkem nedodržení kterékoliv z uvedených zásad je narušení základního cíle – efektivního nakládání s veřejnými prostředky.

Zpět na hlavní stranu blogu

Moderované komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář