1. Zásady uplatněné v zákoně č. 137/2005 Sb. , zákon o veřejných zakázkách
Zákon č. 137/2006 Sb., zákon o veřejných zakázkách(dále jen "zákon") uplatňuje tyto zásady :
Tyto zásady jsou v zákoně ustanoveny v § 6 zákona a vycházejí z evropského práva zadávání veřejných zakázek.
Uplatnění těchto zásad pro oblast zadávání veřejných zakázek bylo mnohokrát stanovenov rozhodovací praxi, a to jak v České republice, tak v Evropské unii.Účelem těchto zásad je zajistit naplnění základního cíle zadávacího práva. Tím je efektivní nakládání s veřejnými prostředky.Z hlediska tohoto konečného účelu musí být posuzovány nejen výše uvedené zásady zadávacího řízení, ale i jednotlivá ustanovení zákona.
Uplatnění zásad ve Směrnici ES
Výše uvedené zásady jsou stanovenyzejména včl.
10 směrnice 2004/17/ES a v článku 2 směrnice 2004/18/ES.
Zásada transparentnosti
Jakákoliv zakázka musí být vždy zadána transparentním způsobem. Základním účelem zásady je zajištění co největší průhlednosti řízení, která podstatnou měrou přispívá k přezkoumatelnosti celého řízení a k možnosti kontroly postupu v řízení.
Povinnosti k uplatnění zásady transparetnosti
Uplatnění a naplněnítéto zásady lze spatřovat například v povinnosti
Obsah zásady transparetnosti
Obsahem zásady transparentnosti je tedy povinnost zadavatele postupovat tak, aby jeho
jednotlivé úkony byly činěny otevřeným způsobem a aby byly náležitě zdokumentovány. Veškeré úkony musí být navíc náležitě odůvodněny.
Příklad netransparentního přístupu zadavatele
Z rozhodovací praxe ÚOHS :
Zásada rovného zacházení
Každý zadavatel je v průběhu zadávání (veřejné) zakázky, resp. již od okamžiku přípravy řízení, povinen přistupovat stejným způsobem ke všem dodavatelům, kteří mohou podat či podávají nabídky.
Obsah zásady rovného zacházení
V souvislosti s přípravou řízení zadavatel definuje jeho přesné podmínky tak, aby všichni uchazeči předem věděli, jak bude řízení probíhat (tedy např. bude-li omezován počet zájemců, jaké jsou přesné podmínky pro toto omezování, které musí dodavatel splnit, případně jakým způsobem bude probíhat hodnocení nabídek, atp.).
Příklad porušení zásady rovného zacházení
Z rozhodovací praxe ÚOHS:
Porušení zásady rovného zacházení je v rozhodovací praxi ÚOHS spatřováno zejména v těchto případech :
Zásada zákazu diskriminace
V průběhu zadávání veřejné zakázky je zadavatel povinen postupovat vždy tak, aby jeho
jednáním nedošlo k diskriminaci žádného z dodavatelů. Tato zásada ovšem nevylučuje oprávnění zadavatele stanovit přesné podmínky účasti v řízení. Tyto podmínky však musí být zadavatelem vždy stanoveny tak, aby zároveň umožňovaly výběr nejvhodnějšího uchazeče, ale na druhé straně neuzavíraly přístup jinému dodavateli do řízení, např. z důvodů, které nesouvisejí s předmětem veřejné zakázky.
Příklad nesprávného postupu zadavatele při porušení zásady nediskriminace
Příkladem nesprávného postupu zadavateleje když zadavatel stanoví v rámci zadávacích podmínek taková kvalifikační kritéria, která nemají objektivní návaznost na předmět veřejné zakázky a pouze neodůvodněně diskriminují (znevýhodňují) určitou skupinu dodavatelů.Zásadu nediskriminace je třeba dodržet zejména ve vztahu k dodavatelům z jiných členských států EU.
Efektivní nakládání s veřejnými prostředky
Důsledkem nedodržení kterékoliv z uvedených zásad je narušení základního cíle – efektivního nakládání s veřejnými prostředky.