Koordinátor BOZP
Zřízení této pozice nařizuje investorům zákon 309/2006 Sb. Zadavatel stavby je povinen zajistit činnost koordinátora na stavbách, na nichž se zároveň pohybují pracovníci více než jednoho zhotovitele. Stavby, na které se tato povinnost nevztahuje, jsou specifikovány v zákoně.
Koordinátor BOZP je kvalifikovaná osoba, jejímž úkolem je zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při přípravě a realizaci stavby, navrhovat a dohlížet na realizaci preventivních opatření, vést příslušnou dokumentaci.
K zajištění minimalizace pracovních úrazů na stavbách. Zahraniční praxe jednoznačně dokazuje, že přítomnost koordinátora na stavbách vede ke snižování úrazovosti ve stavebnictví. V zemích Evropské unie takto došlo ke snížení smrtelných pracovních úrazů o více než 25 %.
Zákon 309/2006 Sb. vychází z evropské legislativy.
Koordinátor se podílí na přípravné i realizační fázi staveb.
V přípravné fázi se podílí se přípravě projektové dokumentace staveb z hlediska zapracování všech nezbytných požadavků BOZP, poskytuje odbornou podporu objednatele při jednáních s orgány státní správy a samosprávy, konzultace z oblasti BOZP, připravuje dokumentaci podle požadavků zákona č. 309/2006 Sb.:
o Oznámení o zahájení stavebních prací – zpracování a zaslání
o Plány BOZP – zpracování a vedení
o Přehled rizik – zpracování
o Zpracování registru právních předpisů BOZP
V realizační fázi staveb naplňuje zejména tyto následující okruhy činností:
- Zajišťuje odbornou podporu a součinnost při komunikaci s orgány státní správy a samosprávy.
- Aktivně se účastní porad vedení stavby, kontrolních dnů, zadavatele a management stavby průběžně seznamuje s výsledky své činnosti.
- Koordinuje spolupráci mezi dvěma a více zhotoviteli, provádějícími činnosti na staveništi současně nebo v těsné návaznosti, s cílem chránit bezpečnost a zdraví osob, zabraňovat pracovním úrazům, vzniku nemocí z povolání a vzniku ekologických havárií.
- Provádí pravidelné analýzy zjištěných údajů, zejména pro potřeby hodnocení vašich dodavatelů stavebních prací v souladu s požadavky normy ISO 9001.
- Zajišťuje stálou kontrolu postupů prací v úzké součinnosti se specialisty objednatele.
- Kontroluje, zda jsou práce prováděny podle realizační dokumentace, souhrnu smluvních dohod a v souladu s platnými právními předpisy na úseku ochrany a tvorby životního prostředí a BOZP – u zhotovitelů i jejich podzhotovitelů.
- Prokazatelně upozorňuje příslušné odpovědné osoby (mistr, stavbyvedoucí, odpovědný pracovník dodavatele) na zjištěné nedostatky v uplatňování požadavků na BOZP a ochranu životního prostředí a požaduje sjednání nápravy.
- Průběžně informuje všechny dotčené zhotovitele stavby o bezpečnostních a zdravotních rizicích, která vznikla na staveništi během postupu prací.
- Kontroluje realizaci nápravných opatření u příslušných odpovědných osob kontrolovaných subjektů.
- Navrhuje technická a organizační opatření vhodná z hlediska bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, avšak respektující šetrný přístup k životnímu prostředí.
- Sleduje, aby opatření byla v souladu s právními předpisy a hodnotami uvedenými v českých technických normách, technicky realizovatelná s přihlédnutím k účelu stanovenému zadavatelem a byla ekonomicky přijatelná.
- Zajišťuje školení řídících pracovníků příslušné stavby – legislativa BOZP a ochrana životního prostředí.
- Ověřuje zabezpečení ostrahy a zařízení staveniště včetně kontroly vstupu a vjezdu s cílem zamezit vstup na stavbu nepovolaným osobám.
- Identifikuje nebezpečí a vyhodnocuje rizika, které se mohou v průběhu realizace na stavbě vyskytnout.
- Zajišťuje dohled nad pracovními podmínkami v souladu s platnou legislativou pro závodní preventivní péči (ZPP).
- Inspekční deník koordinátora se záznamy o každodenní činnosti, o výsledcích kontrol, rozsahu denní kontrolní činnosti, zjištěných závadách, navržených opatřeních, výsledcích projednávání kontrolní činnosti se zadavatelem.
- Databáze zjištěných závad, vytváří přehledové listy zjištěných závad pro různé úrovně řízení stavby včetně průkazné fotodokumentace.