HOSPODAŘENÍ S MAJETKEM STÁTU
S investiční výstavbou do značné míry souvisí i její výsledek – pořízení movitého i nemovitého majetku. Odpovědnost a povinnosti organizačních složek resortu v oblasti hospodaření s majetkem státu v souladu s ustanoveními zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 62/2001 Sb. Ministerstva financí, o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu je vymezena.
Zákon č. 219/2000 Sb., v platném znění i interní předpisy každého resortu stanoví závazné postupy při hospodaření s majetkem státu, jeho převodech a nakládání s nepotřebným majetkem, zásady evidence majetku ve vazbě na standardní klasifikaci produkce (SKP) a informační systém ekonomiky.. Pozornost je nutno věnovat i pohledávkám, které svým rozsahem představují specifiku resortu, zejména jejich evidenci a způsobům vymáhání.
REPRODUKCE MAJETKU KRAJE
Klíčová práva i povinnosti obcí a krajů, které se dotýkají rovněž financování, jsou vymezeny Ústavou ČR. Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mítvlastní majetek a hospodařit podle vlastního rozpočtu. Konkrétněji jsou definovány podmínky fungování obecního a krajského finančního systému v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v zákoně č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, a v zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní). Reprodukce majetku kraje, která je svěřována příspěvkovým organizacím kraje do správy k jejich hospodářskému využití, zajišťují tyto organizace především peněžními prostředky získanými vlastní činností a prostředky svých peněžních fondů. Pokud tyto finanční prostředky nepostačují k řádné péči o jeho ochranu, rozvoj a zvelebení, případně pro nové investice, mohou příspěvkové organizace podle daných zásad požádat kraj o financování reprodukce majetku z jeho rozpočtu.
Požadavek na zařazení akce reprodukce majetku do rozpočtu obsahují tyto údaje:
· název žadatele – správce majetku,
· název akce reprodukce majetku,
· prioritu požadované akce z pohledu žadatele,
· termín zahájení a ukončení akce,
· celkové náklady akce a náklady v jednotlivých letech realizace v členění na náklady investiční a neinvestiční,
· zdroje krytí celkových nákladů,
· zdůvodnění nezbytnosti akce, ekonomické zhodnocení přínosů a dopady na budoucí příjmy či výdaje (výnosy a náklady),
· popis akce (včetně jejího rozsahu a stručného popisu technického řešení),
· kapacity a parametry získané realizací akce,
· další údaje uvedené ve formuláři
U koncepčních akcí většího rozsahu, jedná-li se např. o celkovou rekonstrukci, přístavbu, nástavbu, novou stavbu) musí příloha požadavku obsahovat studii propočtu nákladů a odvětvovým odborem odsouhlasené kapacitní řešení. Tato studie musí být vypracována v takovém rozsahu, aby mohla sloužit jako podklad pro vyhlášení veřejné zakázky na zpracování projektové dokumentace a předjednána s příslušnou hygienickou stanicí a hasičským záchranným sborem a musí být odboru investic doručena do daného termínu v příslušném roce, ve kterém byl uplatněn požadavek na příslušnou akci.
U akcí reprodukce majetku schválených k realizaci zastupitelstvem kraje je manažerem akce krajský úřad. Ale také může být manažerem akce určena i jiná fyzická nebo právnická osoba (např. příspěvková organizace), která bude v plném rozsahu zodpovídat za přípravu a realizaci akce reprodukce majetku.
Manažer akce zabezpečí především:
· zpracování investičního záměru,
· výběr zhotovitele projektové dokumentace, zhotovitele stavby, technického dozoru, atd.
· zpracování přípravné, projektové a zadávací dokumentace,
· vlastní realizaci a dokončení akce,
· předání a převzetí akce,
· závěrečné vyhodnocení akce,
a přitom je povinen postupovat podle platných právních a vnitřních předpisů.